21 grudnia 2014

Jarmuż w śmietanie z czosnkiem



Dziś o jarmużu, moim osobistym odkryciu kończącego się niedługo roku. Jest to bardzo (zaznaczam, BARDZO) zdrowa zieleninka, która smakuje jak połączenie dwóch uwielbianych przeze mnie: brukselek i szpinaku. Po podgotowaniu, jego tekstura przypomina kapustę, ale to nie powinno dziwić, bo jarmuż należy do rodziny kapustowatych. 
Po głębokim rozeznaniu się z czym go się właściwie je, postanowiłam zagrać bezpiecznie i 'przygotować go tak jak szpinak', dlatego poniżej znajdziecie klasyczny przepis na szpinakowy dodatek do obiadu, tyle że w wersji z jarmużem. Ktoś mógłby uznać, że masło i śmietana zrujnują zdrowotność zieleninki, ale zapewniam, że większość tych witamin potrzebuje tłuszczu, aby się wchłonąć. 

Składniki (3-4 porcje): 
- 400g obgotowanego jarmużu (ok 2/3 całego)
- cukier, sól
- 2-3 łyżki gęstej śmietany
- 4 ząbki czosnku
- 2-3 łyżki masła

Z surowego jarmużu obrywamy listki, pozbywamy się grubszych łodyżek i siekamy tak jak kapustę do bigosu. W garnku zagotowujemy minimalną ilość wody, ok. 2-3 cm z powodzeniem wystarczą, wrzucamy posiekane liście, solimy i cukrzymy (aby jarmuż nie stracił pięknego koloru). Przykrywamy, gotujemy ok. 5-6 minut, co jakiś czas mieszając. Nie martwcie się, że woda nie sięga do wszystkich liści, ugotują się one pod parą, a woda zabierze minimalną ilość witamin. Gdy liście będą już zjadliwie miękkie, odcedzamy je. Na patelni rozgrzewamy masło, na którym dusimy przeciśnięty przez praskę czosnek. Wrzucamy podgotowany jarmuż oraz śmietanę, ściągamy z ognia zanim się zagotuje (bo śmietana się zważy). Podajemy np. z ziemniaczkami i jajkiem sadzonym :) Pycha!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz